پوست

روتین پوستی مناسب فصل پاییز

روتین پوستی مناسب فصل پاییز

روتین پوستی مناسب فصل پاییز

روتین پوستی مناسب فصل پاییز، آیا می‌دانستید روتین پوستی در هرکدام از فصل‌های سال کاملاً متفاوت است؟ برای مثال، در فصل پاییز، باید برخی نکات بسیار مهم روتین پوستی را جدی بگیرید؛ نکاتی که شاید در فصل بهار، اهمیت زیادی نداشته باشند. این نکات به شما کمک می‌کنند که در آب‌وهوای خنک و در عین حال، غیر قابل پیش‌بینی پاییز، همچنان پوستی جوان و شاداب داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به یک روتین پوستی مناسب برای فصل پاییز بپردازیم. این روتین، علاوه بر اینکه مانع از پیری و چروک پوست می‌شود، طروات و شادابی پوست شما را نیز حفظ می‌کند.

روتین پوستی مناسب فصل پاییز

روتین پوستی مناسب فصل پاییز

اهمیت مراقبت از پوست در فصل پاییز

یکی از اتفاقاتی که معمولاً برای بسیاری از افراد در فصل پاییز رخ می‌دهد، خشکی پوست است. پاییز، فصلی برای سورپرایز کردن شما است؛ ممکن است اختلاف دمای شبانه‌روز در این فصل حتی به 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد هم برسد. این تغییرات ناگهانی دمای هوا، تا حد زیادی روی کیفیت و میزان رطوبت پوست شما تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل، بسیاری از خانم‌ها و آقایان در پاییز، از خشک شدن و پیری پوست خود شکایت می‌کنند. چاره چیست؟ خوب است بدانید که روتین‌های پوستی بسیاری برای مراقبت از سلامتی پوست در پاییز تعریف شده است. کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده، پاک‌کننده‌ها و بسیاری از مواد بهداشتی و آرایشی دیگر، وجود دارند که می‌توانند تأثیر مثبت قابل توجهی داشته باشند؛ با این حال، داشتن یک روتین پوستی مناسب فصل پاییز، همه نگرانی‌ها از خشکی و پیری پوست را برطرف می‌کند. روتین پوستی مناسب فصل پاییز، معمولاً توسط پزشکان متخصص پیشنهاد شده‌اند و عوارض ناشی از مصرف مواد آرایشی و بهداشتی را به دنبال ندارند.

چگونه در پاییز، جوان بمانیم؛ 8 نکته مهم روتین پوستی

پوست ما برخلاف خودمان، در فصل پاییز، جنب‌وجوش کمتری دارد؛ معمولاً سلول‌های پوستی در پاییز، سبوم یا چربی‌های طبیعی پوست را به مقدار خیلی کمتری تولید می‌کنند؛ هرچند این کار، یک فرایند طبیعی از متابولیسم بدن انسان است، اما اگر به مراقبت‌‌های پوستی منجر نشود، می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک و علائم خشکی پوست شود. با این حال، خیلی جای نگرانی نیست! شما می‌توانید از روتین پوستی که در ادامه به شما معرفی می‌شود استفاده کنید؛ فرقی نمی‌کند، پوست شما خشک، چرب یا حتی مختلط باشد، در هر صورت، رعایت نکات زیر، برای داشتن یک پوست جوان به شما کمک خواهد کرد.

روتین پوستی مناسب فصل پاییز

روتین پوستی مناسب فصل پاییز

1-پاک‌ کردن مواد آرایشی از پوست

اولین کاری که قبل از انجام هر کار مراقبتی از پوست باید انجام دهید، پاک کردن مواد آرایشی از پوست است. همیشه این راز مهم را به یاد داشته باشید؛ مواد آرایشی را قبل از ورود به تخت خواب و حتی قبل از استراحت‌های طولانی در منزل، حتماً پاک کنید! زمانی که برای مدت طولانی مواد آرایشی (خصوصاً موادآرایشی بی‌کیفیت و تقلبی)، روی پوست شما بمانند؛ منافذ پوست، به مرور بسته شده و امکان تنفس سلول‌های پوستی سخت و غیر ممکن می‌شود. در این شرایط، نباید انتظار معجزه داشت؛ زیرا شما پوست خود را زیر انبوهی از مواد آرایشی حبس کرده‌اید. شما می‌توانید برای پاک کردن مواد آرایشی، از میسلار واتر استفاده کنید. استفاده از میسلار واتر، کار چندان پیچیده‌ای نیست، مقداری از آن را با کمک پنبه، به سطح پوست خود بمالید و مواد آرایشی را پاک کنید.

2-استفاده از مرطوب‌کننده در زمان مناسب

استفاده از کرم مرطوب کننده خود را به تعویق نیندازید؛ بهتر است هنوز زمانی که پوست شما کمی رطوبت دارد، این کار را انجام دهید. همچنین، بهترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب‌کننده، بلافاصله بعد از شستشوی صورت است؛ زیرا را با این کار، رطوبت باقی مانده روی پوست خود را زیر لایه کرم محبوس می‌کنید و مانع تبخیر و خشک شدن آن می‌شوید.

3-توجه ویژه به سلامتی پوست دست‌ها

معمولاً اغلب ما، آنقدر سرگرم مراقبت از پوست صورت می‌شویم که پوست دست‌ها و حتی پاهای خود را فراموش می‌کنیم. در پاییز، بسیاری از ما برای فرار از بیماری‌هایی مثل کرونا و آنفلوانزا، دائما دست‌های خود را شستشو می‌دهیم؛ تا جایی که ممکن است به مرور زمان، پوست دست، به خشکی شدیدی دچار شود. بهترین راه‌کار برای این شرایط، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و نرم کننده برای پوست دست است. همچنین می‌توانید به نواحی زیر ناخن خود (کوتیکول)، مقداری روغن گیاهی بمالید تا آن را همیشه نرم و ملایم نگه دارید.

4-استفاده از ضد آفتاب با SPF بالا

با شروع فصل پاییز، مراقبت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید را کنار نگذارید. تابستان گرم‌ترین فصل سال است، اما پوست شما در هر فصلی نیاز به محافظت دارد. بنابراین، همیشه یک کرم ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF 30 یا بیشتر را در دسترس داشته باشید.

کرم ضد آفتاب را هر روز قبل از خروج از خانه به صورت یکنواخت بر روی پوست بمالید. همچنین، هر دو ساعت یک بار و پس از هر بار تعریق یا شنا، کرم ضد آفتاب را تجدید کنید. توجه داشته باشید که فقط استفاده و تجدید کرم ضد آفتاب کافی نیست و باید از سایر روش‌های محافظت از پوست نیز استفاده کنید.

5-لایه‌برداری از پوست‌های چرب و خشک

برای حفظ رطوبت و شادابی پوست در فصل پاییز، توصیه می‌شود که از محصولات لایه‌بردار مناسب با نوع پوست خود دو بار در هفته استفاده کنید. لایه برداری باعث می‌شود که سلول‌های پوستی تازه تولید شوند، سلول‌های مرده که جذب رطوبت و مواد مغذی را کاهش می‌دهند از بین بروند و پوست آماده دریافت فواید دیگر محصولات مراقبتی شود.

پوست چرب نسبت به سایر انواع پوست، بیشتر در معرض تیرگی و عفونت‌های پوستی مانند جوش و آکنه است. چربی اضافی و آلودگی‌های هوا باعث می‌شود که منافذ پوست چرب بسته شده و عفونت ایجاد کنند. بنابراین، افراد با پوست چرب باید از محصولات لایه بردار بدون چربی و آبرسان در روتین پوست خود بهره بگیرند.

افراد با پوست‌های خشک و حساس نیز به لایه بردار نیاز دارند، اما باید با دقت بیشتری این عمل را انجام دهند تا به پوست خود صدمه نزنند. به جای استفاده از لایه بردار فیزیکی که ممکن است پوست را آسیب دهد، از لایه بردار شیمیایی استفاده کنید و همچنین فاصله بین هر دفعه لایه‌بردار را حداقل یک هفته قرار دهید.

روتین پوستی مناسب فصل پاییز با ویتامین سی

روتین پوستی مناسب فصل پاییز با ویتامین سی

6-استفاده از کرم یا سرم ویتامین C

به جرات می‌توان گفت، ویتامین سی یکی از ترکیبات اکسیر جوانی است! این ویتامین، تأثیر معجزه‌آسایی روی جوانی پوست داشته و باعث تحریک سلول‌های پوستی برای کلاژن سازی می‌شود. ویتامین C، همچنین خاصیت روشن‌کنندگی پوست دارد و تنفس آنها را برای جذب اکسیژن بیشتر، فراهم می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از کرم یا سرم ویتامین C، قبل از بیرون رفتن از منزل، پوست خود را در برابر اشعه فرابنفش و مضر خورشید و همچنین انواع آلودگی حفظ کنید.

7-مراقبت از زیبایی و طراوت لب‌ها

با شروع فصل پاییز، بسیاری از افراد با مشکل لب‌های خشک و پوسته‌ پوسته روبرو می‌شوند. این مسئله نه تنها زیبایی لب‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه ممکن است باعث درد و التهاب نیز شود. برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از مرطوب‌کننده لب حاوی روغن‌های گیاهی ضروری است. این محصولات به لب‌ها نرمی و لطافت می‌بخشند و از خشک شدن آن‌ها در برابر سرما و باد محافظت می‌کنند. پس فراموش نکنید که در روتین مراقبت از پوست پاییزی خود، به لب‌های خود هم توجه کنید.

8-مبارزه با پف و سیاهی زیر چشم

به دلیل حساسیت بالای پوست دور چشم، این ناحیه باید از تاثیرات مخرب اشعه‌های خورشید در طول سال محافظت شود. این اشعه‌ها می‌توانند باعث چروکیدگی و تیرگی پوست شوند و زیبایی چشم‌ها را کاهش دهند. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مناسب برای دور چشم و همچنین عینک‌های آفتابی با کیفیت ضروری است. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا پوست دور چشم خود را سالم و جوان نگه دارید.

جمع‌بندی

در پایان خوب است بدانید که استفاده از مواد بهداشتی و آرایشی روتین پوستی مناسب فصل پاییز، نباید بدون مشورت با یک پزشک متخصص انجام شود. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع محصول و مواد بهداشتی، با یک متخصص پوست صحبت کنید. در کنار آن، می‌توانید خودتان نیز تحقیقات کاملی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. به‌نظر شما، به جز موارد اشاره شده در این مقاله، چه نکات مهم دیگری برای روتین پوستی پاییز باید رعایت شوند؟ آیا روش‌های گیاهی و سنتی را امتحان کرده‌اید؟ آنها را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *