پوست

‌خواص سالیسیلیک اسید برای پوست

‌خواص سالیسیلیک اسید برای پوست

‌خواص سالیسیلیک اسید برای پوست

پوست، نقش مهمی در زیبایی و سلامت ما انسان‌ها دارد. همه ما دوست داریم پوستی صاف و شفافی داشته باشیم. امروزه، استفاده از محصولات بهداشتی و انواع کرم‌ها، روند رو‌به‌رشدی دارند و به خصوص در خانم‌ها، بیشتر مشهود است. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، این است که آیا از مواد موجود در این محصولات آگاهی دارید؟

سالیسیلیک اسید، یکی از معروفترین موادی است که کاربرد زیبایی و درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. در بسیاری از محصولات بهداشتی به میزان مشخصی از این نوع ماده استفاده شده است. جالب است بدانید که اسید سالیسیلیک از برگ و پوست درختانی مانند بید ساخته شده و قپمتی بیش از ۲۰۰۰ سال دارد. در ادامه این مطلب، بیشتر با این ماده ارزشمند، خواص، فواید و گاهاً عوارض جانبی آن آشنا خواهید شد.

اسید سالیسیلیک چیست؟

اسید سالیسیلیک،‌ در واقع ترکیبی شیمیایی است که حاوی مواد طبیعی و سنتزی فراوانی است. این ماده، در کنار لایه‌برداری عمیق پوست، منافذ باز آن را ترمیم کرده و جوش و آکنه را از بین می‌برد؛ همچنین در سنتز آلی و پولید برخی داروها نظیر آسپرین نقش مهم و اساسی دارد.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، اسید سالیسیلیک را از طریق واکنش‌های شیمیایی مانند روش کولبه ـ شمیت تولید می‌کنند و در نهایت به صورت های مختلفی مانند ژل، لوسیون، پماد، پد و محلول به بازار عرضه می‌کنند. این محصول را حتماً طبق نسخه‌ای که پزشک برای شما تجویز می‌کند، استفاده کنید؛ در غیر این‌صورت ممکن است با عوارض ناخوشایندی روبه‌رو شوید.

تأثیر جادویی اسید سالیسیلیک روی پوست

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، پوست یکی از مهمترین اعضای بدن است که نقش مهمی در حفاظت از سلامت و زیبایی دارد. اغلب ما، گاهی اوقات جوش‌های سرسیاه و آکنه را در پوست خود تجربه کرده‌ایم. ما نگرانی شما را درک می‌کنیم! به همین منظور، ماده‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که نقش مؤثری در درمان مشکلات پوستی دارد.

اسید سالیسیلیک، با نفوذ در منافذ باز پوست، سلول‌های مرده، باکتری‌ها و چربی‌های اضافه را از روی پوست پاک کرده و باعث بهبود التهابات پوستی می‌شود. این ماده، خاصیت کمدولیتیک فراوانی دارد، از همین‌رو، به از بین‌بردن جوش‌های سرسیاه کمک شایانی می‌کند. این یکی از خواص سالیسیلیک اسید برای پوست است که بسیاری از افراد را مشتاق استفاده از آن می‌کند.

وجود این ماده ارزشمند در کرم‌های ضدآفتاب، باعث جلوگیری از جذب اشعه ماوراء بنفش به پوست می‌شود و به داشتن پوستی سالم و عاری از هر نوع آفتاب سوختگی کمک می‌کند؛ به علاوه خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی فراوان دارد که باعث شفافیت بیشتر پوست شما می‌شود.

فواید اسید سالیسیلیک در درمان جوش و آکنه

آیا از جوش‌های سرسیاه روی پوست خود خسته شده‌اید؟ نگران نباشید! پواد SA یا همان اسید سالیسیلیک، به ظاهر پوست شما، درخشندگی خاصی هدیه می‌کند. جوش‌های سرسیاه، بر اثر تجمع چربی‌ بر روی پوست شما ظاهر می‌شوند. اسید سالیسیلیک، به عنوان لایه‌برداری عمیق، به پوست شما نفوذ می‌کند و سلول‌های مرده را در خود حل کرده و در نهایت باعث بهبود آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود.

اگر می‌خواهید نتیجه استفاده از اسید سالیسیلیک را بر روی پوست خود مشاهده کنید، باید از زمان مصرف، حدود ۶ ماه به طور مداوم گذشته باشد. طی این بازه زمانی، از مصرف خودسرانه هر نوع دارو یا کرمی جلوگیری کنید. چنانچه بعد از استفاده مداوم این نوع کرم، بهبودی دلخواه حاصل نشد، می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کرده و مشکل خود را با آن در میان بگذارید.

نقش اسید سالیسیلیک در پیشگیری از التهاب‌های پوستی

اگر می‌خواهید از دیگر خواص سالیسیلیک اسید برای پوست مطلع شوید، با ما همراه باشید. اسید سالیسیلیک، یک نوع اسید بتا هیدروکسی است که نقش مفیدی در پیشگیری از بیماری‌های پوستی دارد. این محصول، اثر ضد قارچی و ضدعفونی‌کننده قوی دارد. میزان این ماده در هر نوع محصولی متفاوت است و بر حسب نوع و شدت آکنه و جوش، می‌توان از آن استفاده کرد.

به طور کلی، محصولات حاوی ۲ تا ۷ درصد اسید سالیسیلیک برای درمان و پیشگیری از آکنه و جوش بسیار مناسب هستند. برای نتیجه‌دهی عالی، باید حداقل ۶ هفته به آن زمان داد.

اثر مثبت اسید سالیسیلیک برای رفع زگیل پوستی

زگیل‌ها توده‌های کوچک پوستی هستند که معمولاً بی‌خطرند ولی ممکن است باعث ایجاد حساسیت در پوست شوند. یکی از روش‌های متداول برای درمان زگیل اسید سالیسیلیک است که با جدا کردن سلول‌های پوست تا بهبودی کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اسید با فعال کردن سیستم ایمنی و تحریک سلول‌ها باعث تشکیل پوست سالم در آن منطقه می‌شود. معمولاً استفاده روزانه محلول سالیسیلیک اسید زگیل را از بین می‌برد و البته غلظت‌ها بسته به نواحی مختلف متغیر است. افراد دارای دیابت یا سایر اختلالات خونی قبل از استفاده باید حتما با پزشک یا متخصص خود مشاوره کنند.

مضرات و عوارض جانبی استفاده از اسید سالیسیلیک

پماد SA، یک لایه‌بردار عمیق است که عموماً پزشک برای درمان التهابات پوستی ارائه می‌دهد. این ماده نیز مانند دیگر محصولات بهداشتی و آرایشی، اگر به صورت نامناسب استفاده شود، عوارض جدی در پی دارد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • سوزش، خشکی و لایه‌لایه‌شدن پوست
  • قرمزی، تورم و التهاب پوست
  • کهیر و سوزش بیش‌ از حد
  • از بین‌بردن چربی پوست

بهتر است قبل از استفاده از این نوع محصول، مقداری از آن را بر روی پوست خود آزمایش کرده تا از میزان حساسیت پوست خود مطلع شوید. سپس بعد از اطمینان از عدم حساسیت و واکنش پوست، به مدت ۴ تا ۶ ماه استفاده کنید.

پماد اسید سالیسیلیک، به صورت موضعی استفاده می‌شود؛ بنابراین قدرت جذب بالایی دارد و گاهی اوقات بر سیستم عصبی شما نیز تأثیراتی عمیق می‌گذارد. در صورتی که از این ماده بیش از میزان دوز مشخص‌شده استفاده شود، علایمی مانند سرگیجه، استفراغ، بی‌حسی در بدن و حتی منجر به مرگ می‌شود.

استفاده از اسید سالیسیلیک در طول دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از آنجا که این نوع ماده، نوعی آسپرین تلقی می‌شود و استفاده از هیچ نوع آسپرین در دوران بارداری مجاز نیست؛ بنابراین استفاده از آن در این دوران ممنوع است؛ اما اگر به دنبال یک لایه‌بردار مفید و مؤثر هستید، لایه‌بردارهای آلفا هیدروکسی اسید گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد، برخی از اسیدها عملکرد مفیدی برای بدن دارند. در این مقاله به فواید و خواص اسید سالیسیلیک به عنوان ماده‌ای مؤثر در درمان مشکلات پوستی اشاره کردیم. تنها نکته‌ این نوع محصول، استفاده صحیح از آن است تا با پیامدهای ناگوار آن مواجه نشوید. استفاده صحیح از این ماده مفید با رعایت مقادیر مناسب آن، در درمان مشکلات پوستی بسیار مؤثر واقع شده است.

اگر پوست شما هم چرب یا مختلط و یا دارای مشکلاتی از قبیل جوش، آکنه یا لکه‌های قهوه‌ای است و به دنبال محصولی هستید که این التهابات را درمان کند، اسید سالیسیلیک بهترین محصولی است که می‌توانید از آن به عنوان یک پاک‌کننده، تونر، ماسک یا کرم استفاده کنید. این ماده، باعث ریزش لایه بیرونی پوست شما می‌شود و منافذ آن را باز می‌کند. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید و جذاب بوده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *