پوست

تشخیص و درمان پوست دهیدراته

تشخیص و درمان پوست دهیدراته

تشخیص و درمان پوست دهیدراته

تشخیص و درمان پوست دهیدراته، یکی از مشکلات شایع پوستی که برخی از افراد با آن مواجه می‌شوند، کم آبی پوست یا دهیتراته شدن (Dehydrated) است. افرادی که پوست دهیتراته دارند، معمولاً خسته و افتاده بنظر می‌رسند و پوست آنها خشک دیده می‌شود. این شرایط، همزمان با کم آبی شدید بدن روی می‌دهد و در صورت مواجه شدن با آن، باید مراحل درمانی به سرعت انجام شوند. بسیاری از مردم، مصرف کافی آب و رسیدگی به پوست خود را نادیده می‌گیرند؛ در حالی که سلول‌های پوستی ما دقیقاً مانند یک موجود زنده به مقدار کافی آب در شبانه‌روز نیاز دارند. این مقاله به شما کمک می‌کند که پوست دهیتراته و دلایل به وجود آمدن آن را بشناسید؛ در پایان، روش‌های درمانی مؤثر نیز معرفی خواهد شد.

تشخیص و درمان پوست دهیدراته

تشخیص و درمان پوست دهیدراتهتشخیص و درمان پوست دهیدراته

منظور از پوست دهیترانه چیست؟

پوست دهیدراته یا کم آب، نوعی بیماری است که در آن پوست از رطوبت کافی برخوردار نیست و به همین دلیل خشک، ترک خورده و شکننده می‌شود. عوامل مختلفی می‌توانند منجر به پوست دهیدراته شوند و اگر به آنها دقت نشود، ممکن است در آینده وضعیت پوست شما وخیم‌تر شود.

شاید تعجب کنید، اما وقتی صحبت از پوست دهیتراته می‌کنیم، منظور ما فقط پوست‌های خشک نیست. پوست‌های چرب نیز می‌توانند در صورت کم آبی شدید، دهیتراته باشند. در حقیقت، پوست کم آب با ترشح چربی به مقدار زیاد، سعی می‌کند مقدار آب موردنیاز خود را تأمین کرده و مانع تبخیر و از بین رفتن آن شود.  این روش، یک مکانیسم دفاعی سلول‌های پوستی برای زنده ماندشان است. آنها سعی می‌کنند رطوبت از دست رفته را به تدریج جبران کنند. بنابراین، پوست دهیتراته، شامل دو نوع پوست خشک دهیتراته و پوست چرب دهیتراته است.

آیا پوست دهیتراته، همان پوست خشک است؟

پوست کم آب و پوست خشک دو مفهوم متفاوت هستند که گاهی اشتباهاً با هم قاطی می‌شوند. پوست کم آب به آب کافی نیاز داشته، در حالی که پوست خشک به تأمین مقدار روغن طبیعی پوست نیاز دارد. پوست خشک یکی از انواع پوست است که از بدو تولد با آن مواجه می‌شوم، اما ممکن است با گذشت زمان و تغییر فصل‌ها دچار نوسان شود. این نوع پوست، به دلیل عملکرد نامناسب غدد چربی که روغن کافی تولید نمی‌کنند، اتفاق می‌افتد.

پوست خشک را می‌توان با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و حفظ هیدراتاسیون مناسب درمان کرد. بعضی از بیماری‌های سیستماتیک مانند هایپوتیروئیدیسم نیز ممکن است منجر به خشک شدن پوست شود. این نوع پوست، گاهی با اختلالات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و جایگاه جوش‌های قدیمی درگیر است. این بیماری‌ها باعث خشک شدن پوست نمی‌شوند، اما ممکن است وضعیت را بدتر کنند. در مقابل، کم آبی یک حالت بالینی است که به دلیل عدم تعادل بین ورود و خروج آب در بدن رخ می‌دهد. علاوه بر عدم مصرف آب به اندازه کافی، علل دیگر شامل مصرف زیاد قهوه، چای یا داروهای دفع آب و تعرق شدید ناشی از فعالیت جسمانی هستند.

دلایل دهیترانه شدن پوست چیست؟

پوست کم آب یا دهیدراته ممکن است ناشی از علل درونی یا بیرونی باشد. برای تشخیص علل درونی که موجب کم آب شدن پوست می‌شوند، لازم است با پزشک مشورت کنید. اما برخی از عوامل بیرونی که باعث دهیدراته شدن پوست می‌گردند عبارتند از:

  • استفاده از محصولات مراقبت پوست بی‌کیفیت و لایه بردارهای شیمیایی و فیزیکی قوی برای پوست
  • محیط خشک و کم رطوبت
  • عطرها و اسانس‌های مصنوعی که در محصولات مراقبت پوستی وجود دارند
  • استفاده از درمان‌هایی مثل راکوتان یا درمان جوش و آکنه

چگونه بفهمیم پوستمان دهیتراته است؟

اولین نشانه پوست دهیتراته، احساس کم آبی در بدن است؛ زمانی که احساس می‌کنید بدنتان به آب بیشتری نیاز دارد، احتمال دهیتراته شدن پوست، بالا است. برخی از علائم رایج پوست کم آب شامل خارش، سفت و خشک شدن پوست، التهاب و قرمز شدن، ایجاد چروک و خطوط ریز روی صورت می‌شود.

همچنین برای تشخیص پوست دهیدراته می‌توانید از چند روش ساده استفاده کنید. یکی از این روش‌ها آزمایش پینچ است که در آن شما باید یک قسمت از پوست خود را با دو انگشت بگیرید و بالا بکشید. اگر پوست شما سریعاً به حالت اول برگردد، یعنی پوست شما سالم است. اما اگر پوست شما با تأخیر به حالت اول برگردد یا چروک شود، یعنی پوست شما دهیدراته است. روش دیگر نگاه کردن به عروق پایین چشم است. اگر عروق شما به رنگ آبی-بنفش دیده شوند، یعنی پوست شما دارای رطوبت کافی است. اما اگر عروق شما به رنگ قهوه‌ای دیده شوند، یعنی پوست شما رطوبت کمی دارد و باید برای آن فکری کرد.

روش‌های جلوگیری از دهیتراته شدن پوست چیست؟

پوست شما به رطوبت دائمی نیاز دارد و برای این منظور باید به مصرف منظم و کافی آب و مایعات توجه کنید. همچنین سیگار کشیدن و نوشیدن الکل موجب خشک شدن پوست می‌شوند و باید از آنها دوری کنید. در شرایط گرما، بیماری یا فعالیت جسمانی، نیاز به آب بدن شما افزایش می‌یابد و باید مقدار بیشتری آب و مایعات مصرف نمایید.

خوب است بدانید که نوشیدنی‌های حاوی کافئین و قند نه تنها پوست شما را خشک می‌کنند بلکه سلامت کلی شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند، پس آنها را تا حد امکان مصرف نکنید؛ البته به جای آن، مصرف میوه‌ها و سبزیجات پرآب مانند هندوانه و کرفس را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. خواب کافی در شبانه روز همچنین به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. در آخر، فراموش نکنید که ورزش منظم و نوشیدن آب در حین فعالیت‌های جسمانی، علاوه بر افزایش سلامت پوست، به بهبود عملکرد بدن شما نیز کمک می‌کند.

6 روش جادویی درمان پوست دهیتراته

در ادامه به شش روش مؤثر برای درمان پوست دهیتراته خواهیم پرداخت.

1-اسیدهای چرب؛ تأثیر شفابخش روی آکنه و خشکی

یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت پوست، وجود لایه چربی است که از اسیدهای چرب تشکیل شده و پوست را در برابر عوامل مضر محیطی محافظت می‌کند. برخی از اسیدهای چرب، ضروری هستند و باید از طریق غذا یا مکمل‌ها تامین شوند. یکی از این اسیدهای چرب ضروری، لینولئیک اسید نام دارد که نقش مهمی در تنظیم ترشح چربی پوست دارد.

در صورت کمبود لینولئیک اسید، چربی پوست غلظت بالایی پیدا کرده و باعث مسدود شدن منافذ پوست و رشد باکتری‌ها و التهابات می‌شود. نتیجه این فرآیند، ظهور آکنه است. بنابراین، استفاده از لینولئیک اسید به صورت خارجی روی پوست، می‌تواند به کنترل و کاهش آکنه کمک کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از لینولئیک اسید به مدت ۱۲ هفته، می‌تواند تا ۲۵٪ آکنه را کاهش دهد.

2-    استفاده از موز؛ طبیعی‌ترین منبع پتاسیم در دنیا

موز یک ماده غذایی مفید برای پوست است. اگر ورزش سختی انجام داده‌اید یا پوستتان در خطر شل شدگی و افتادگی قرار دارد، موز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سطح پتاسیم بدنتان را حفظ و افزایش دهد.

تشخیص و درمان پوست دهیدراته

تشخیص و درمان پوست دهیدراته

3-هیالورونیک اسید؛ اکسیر جوانی و تازگی پوست

یکی از مواد شفابخش و مفیدی که در مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شود هیالورونیک اسید است. این ماده یک ترکیب کاملاً طبیعی است که در بدن ساخته می‌شود اما با پیری و سالخوردگی کمتر می‌شود؛ در این شرایط باید از کرم‌های موضعی و سرم های آبرسان کمک گرفت.شما میتوانید بهترین مرطوب کننده ها و آبرسان های اورجینال را با بهترین قیمت از  فروشگاه پرنس خریداری کنید.

4- دمنوش چای سبز؛ دشمن همیشگی علیه خشکی پوست

چای سبز می‌تواند به رطوبت‌دهی پوست کم آب کمک کند. برای این منظور، چای سبز را دم کرده و اجازه دهید سرد شود. بعد از آن، آن را با عسل ترکیب کرده و در طول روز سه بار از آن استفاده کنید.

5-آب نارگیل؛ خداحافظی با پوست دهیتراته

می‌توان از نارگیل به عنوان یک منبع طبیعی برای بهبود سلامت و زیبایی پوست و مو استفاده کرد. روغن نارگیل ماده‌ای است که در تولید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی پوست کاربرد دارد. علاوه بر این، مصرف آب نارگیل تازه یک راهکار عالی برای جلوگیری از خشک شدن بدن است. آب نارگیل تازه حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم و سدیم است که به تعادل الکترولیت بدن کمک می‌کند. نارگیل یک ماده مغذی و مفید برای بدن است.

6-آب سیب و پرتقال؛ بهترین نوشیدنی برای سلول‌های پوست

می‌توانید با استفاده از سیب، یک نوشیدنی مفید و خوش طعم برای پوست خود تهیه کنید. برای این کار، کافیست نصف سیب را به شکل نازک برش دهید و در یک لیوان آب بگذارید. این نوشیدنی را دو بار در روز بخورید تا پوستتان از کم آبی رنج نبرد. سیب حاوی منگنز است که به پاکسازی پوست از سموم کمک می‌کند. علاوه بر این، سیب ماده‌ای مفید برای روشن‌سازی پوست است و در بسیاری از ماسک‌های طبیعی به کار می‌رود.

آب پرتقال نیز یک نوشیدنی لذت‌بخش است که می‌تواند به حفظ رطوبت پوست شما کمک کند. اگر هر روز پس از ورزش یا فعالیت‌های جسمانی، یک یا دو لیوان آب پرتقال بخورید، پوستتان شاداب و سالم خواهد ماند. پرتقال دارای ویتامین و معادن ضروری است که به تقویت پوست شما منجر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *